Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

3. Met onderwijs impact maken met onze partners

Met HAN en ROC: City Deal Kennis Maken

Studenten van de Radboud Universiteit hebben samen met student van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) en het ROC Nijmegen een nieuw City Deal-project op de schouders genomen. City Deal Kennis Maken - een samenwerking tussen universiteit, HAN en ROC – biedt studenten de kans om onderzoek te doen naar duurzaamheidsvraagstukken en samen te werken met studenten van diverse achtergrond, én met wijkbewoners en professionals. Ook voor docenten biedt deze vorm van onderwijs een uitdaging.

Het nieuwe project behelst de aanleg van een plukroute in de Nijmeegse wijk Meijhorst. Enkele masterstudenten van de universiteit (bètafaculteit) hebben binnen het keuzevak Reaching the Sustainable Development Goals een biodiversiteitsonderzoek verricht. Samen met hun collega-studenten van de HAN en Yuverta hebben ze een rapport gemaakt met aanbevelingen voor de wijkbewoners.

Binnen City Deal is dit jaar een nieuw project opgestart over circulaire economie. Verder is in 2021 door de drie onderwijsinstellingen en de gemeente de ambitie uitgesproken om na vier jaar warmdraaien het programma beter te integreren binnen de diverse onderwijsprogramma’s.

Met de University of Glasgow: zes dual degrees

In het najaar hebben Nijmegen en Glasgow de samenwerking versterkt door de ondertekening van zes dual degrees die de afgelopen twee jaar gezamenlijk zijn ontwikkeld. Dit geeft een invulling aan het Memorandum of Understanding (uit 2018), met onder een samenwerkingsfonds ter stimulering van medewerkers tot innovatieve programma’s.

Met de zes programma’s kunnen de studenten van beide instellingen internationale en interculturele ervaringen opdoen. De zes thema’s: International Business, Economic Development & Social Change, Comparative Politics, Political Communication & Comparative Politics, Global Political Economy en Artificial Intelligence & Digital Society. Tom Elfring, decaan van de faculteit Managementwetenschappen: ‘Deze zes programma’s zijn hopelijk een inspiratiebron voor verdere vormen van samenwerking.’

Met studenten TU/e: geselecteerd voor raketexperiment

De positie van een raket live tot op enkele centimeters bepalen tijdens diens gehele vlucht. Dat is wat een team van onderzoekers en studenten van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en Radboud Universiteit gaat testen tijdens een experimentele raketlancering in Zweden in maart 2023. Met hun methode – tot wel tien keer nauwkeuriger dan GPS – kunnen raketten mogelijk beter worden bijgestuurd om ze weer op de juiste plaats te laten neerkomen. Ook meten ze de aankomstrichting van kosmische straling.

Het experiment van het Eindhovense en Nijmeegse team, genaamd PR4 Space, is één van de geselecteerde projecten om deel te nemen aan het Europese programma REXUS, een initiatief van de Zweedse, Duitse en Europese (SNSA, DLR, ESA) ruimtevaartorganisaties. Hierbij gaan jaarlijks twee raketten de lucht in met elk aan boord vier tot vijf experimenten van studententeams uit verschillende landen.

One Planet Open Educatie

OnePlanet Research Center is het in 2019 opgerichte samenwerkingsverband van Radboud Universiteit, Radboudumc, Wageningen Research & Impact én Imec (chip- en digitale technologie). Naast spraakmakende innovaties - zoals de inslikbare pil die afwijkingen in het maag-darmkanaal signaleert - omvat het centrum een educatieprogramma gericht op maatschappelijke vraagstukken in de provincie Gelderland. Binnen dit programma - OnePlanet Open Educatie - werkt de universiteit samen met provinciale instellingen voor hbo en mbo.

In samenwerking met de Fruittech Campus in Geldermalsen, een initiatief van een aantal regionale ROC’s, hebben studenten van universiteit en hbo-instellingen in 2021 gewerkt aan een project over duurzamer teelt en een slimmere manier om de fruitkwaliteit te bepalen. Eerder hadden studententeams zich gericht op een betere ondersteuning en begeleiding van Parkinson-patiënten en op kinderen met obesitas. Inmiddels zijn binnen Open Educatie 260 studenten actief geweest.

In de evaluaties uiten studenten en docenten hun waardering over de programma’s. Een student Industrieel Product Ontwerp van de HAN: ‘De samenwerking met studenten van andere opleidingen was praktisch gezien soms lastig, maar het was ook inspirerend om kennis te maken met totaal andere inzichten en werkwijzen en daardoor erg leerzaam.’ Angelique Brinkman, docent Sociaal Werk van ROC RijnIJssel (Arnhem), noemt de samenwerking met studenten van universiteit en hbo van grote meerwaarde voor haar opleiding. ‘Onze studenten doen zelfvertrouwen in hun ervaring dat onze praktijkkennis en vaardigheden van toegevoegde waarde zijn in het project.’

Thea van Kemenade, Director of Health in het managementteam van OnePlanet, noemt de Open Educatie een illustratie van de maatschappelijke meerwaarde van de universiteit: ‘Omdat we hierin onze kennis kunnen delen met andere onderwijsinstellingen en regionale partners. Hiermee bevorderen we niet alleen de samenhang tussen onderwijsinstellingen, maar versterken we ook onze relaties tussen onderwijs en arbeidsmarkt.’